لوگو

تفاوت ساندویچ پانل سقفی با ساندویچ پانل دیواری

تفاوت ساندویچ پانل سقفی با ساندویچ پانل دیواری

پیش از آنکه تفاوت ساندویچ پانل سقفی با ساندویچ پانل دیواری را بررسی کنیم، یک نگاه اجمالی به انواع ساندویچ پانل داشته باشیم.

در دنیای ساندویچ پانل ها، انواع این محصول با هدف کاربردهای گوناگون ساخته شده است. مهمترین تقسیم بندی ساندویچ پانل ها 2 گروه اصلی را شامل می شود.

  1. ساندویچ پانل سقفی
  2. ساندویچ پانل دیواری

هر کدام از این 2 گروه به دسته های مختلف تقسیم بندی می شوند که با توجه به اهداف کاربردی شان، انتخاب و نصب می شوند. اما به راستی تفاوت ساندویچ پانل سقفی با ساندویچ پانل دیواری در چیست؟

ساندویچ پانل دیواری چیست؟

همانطور که از نام ساندویچ پانل های دیواری مشخص است، این محصولات برای ساخت دیوار یک ساختمان استفاده می شوند. ساندویچ پانل های دیواری، دیوارهای پیش ساخته ای هستند که در ضخامت های مختلف ( حدود 4 تا 20 سانتی متری) تولید می شوند. این پانل ها از دو لایه فلزی ( عموما جنس آلوزینک) تشکیل شده اند که داخل آن فوم عایق (عموما جنی پلی یورتان) با ضخامت های متفاوت محصور می شود. ضخامت آن به نوع کاربرد محصول مربوط می شود.

جنس ورق ها و هسته مرکزی می تواند متفاوت باشد. و البته همه این شرایط به کاربرد محصول و عملکرد آن نیز تاثیر گذار است. قطعا در قیمت محصول نیز بی اثر نیست. ساندویچ پانل های دیواری در رنگهای جذاب مختلفی در بازار وجود دارند.

کاربرد ساندویچ پانل دیواری

از ساندویچ پانل های دیواری به عنوان پوشش های دیواری در ساختمان های صنعتی، و برخی ساختمان های مسکونی، کانکس ها، سوله ها، سردخانه های صنعتی، انبار، برخی از قسمت های اتاق تمیز، سیلوها، و… استفاده می شود.

ساندویچ پانل سقفی چیست؟

ساندویچ پانل های سقفی به منظور پوشش سقف و بام سازه ها تولید می شوند. این محصولات نوعی سقف پیش ساخته هستند که در سریع ترین زمان ممکن، نصب می شوند. محصولات سبکی هستند و به راحتی نصب می شوند. ساندویچ پانل های سقفی نیز 2 لایه هستند که جنس لایه فلزی آن گالوانیزه و یا آلوزینک است. البته الزاما همیشه از 2لایه فلز تشکیل نمیشود. همانند نوع دیواری یک هسته مرکزی عایق در ضخامت های مختلف در بین ورق ها احاطه شده است. جنس فوم داخلی می تواند پلی یورتان، پشن سنگ، فوم xps، پلی استایرن و …. باشد. ضخامت آن با توجه به کاربرد محصول متفاوت است. ساندویچ پانل های سقفی در طرح ها و رنگهای مختلف در بازار عرضه می شوند. اما تنوع کمتری نسبت به ساندویچ پانل های دیواری دارند. این محصول در دو مدل در بازار عرضه می شود:

  1. سه گام
  2. پنج گام

ساندویچ پانلهای سقفی مدل سه گام:

 از این محصول در مناطق جغرافیایی خشک و کم باران استفاده می شود. همچنین ساختمانهایی که سقف به عنوان بار انداز محسوب نشود، از مدل سه گام استفاده می کنند.

ساندویچ پانلهای سقفی مدل پنج گام:

ساندویچ پانلهای سقفی مدل پنج گام  در مناطق پر باران و برفخیز مثل شمال ایران، یا در سازه هایی که سقف تحت فشارهای وزنی باشد کاربرد دارد. اگر برای سقفهایی که فشار ناشی از بارش یا عوامل محیطی به آن وارد است از مدلهایی غیر از پنج گام استفاده شود، سقف متلاشی شده و ویران می شود.

کاربرد ساندویچ پانل های سقفی

اولین تفاوت ساندویچ پانل سقفی با ساندویچ پانل دیواری ، تفاوت در کاربرد آنها است. از این محصول برای پوشش سقف، سالنهای ورزشی، سردخانه ها، سوله ها، ساختمانهای صنعتی و برخی ساختمانهای مسکونی، کانکس ها، فضاهای اتاق تمیز و … استفاده می شود.

ویژگی های ساندویچ پانل های سقفی و دیواری:

مقایسه کلی ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل دیواری

تفاوت ساندویچ پانل سقفی با ساندویچ پانل دیواری در یک مقایسه کلی قابل بررسی است.

تفاوت ساندویچ پانل سقفی با ساندویچ پانل دیواری به لحاظ ساختار

ساندویچ پانل‌های دیواری از دو ورق فلزی تشکیل شده که یک هسته مرکزی را محصور کرده است. جنس این ورق ها آلوزینک، گالوانیزه و آلومینیوم است.

اما جنس ورق فلزی ساندویچ پانل های سقفی عموما بهتر است که آلوزینک باشد. زیرا مقاومت بیشتری در برابر عوامل محیطی و تاثیرت عوامل جوی دارد. همچنین این محصولات همیشه از 2 لایه فلزی تشکیل نمی شوند. با توجه به هدف سازه و نقش کاربردی محصول، می تواند به شکل های مختلف تولید شود.

ساندویچ پانل های سقفی به صورت دو گام و پنج گام ساخته می شوند. زیرا باید در برابر باران و سایر عوامل جوی مقاومت بالاتری داشته باشد. ارتفاع این گامها نسبت به نوع دیواری بیشتر و بلندتر است.

تفاوت ساندویچ پانل سقفی با ساندویچ پانل دیواری به لحاظ شیوه نصب

ساندویچ پانل ها برای نصب روش های مخصوص دارند. ساندویچ پانل های دیواری به صورت پیچ مخفی به هم متصل می شوند. این روش باعث می شود تا دیوار سازه نمای منظمی داشته باشد. پانل های دیواری در قسمت لبه ها به هم چفت و پیچ می شوند.

نصب در ساندویچ پانهای سقفی کمی متفاوت تر است. از آنجا که این بخش ساختمان مستقیما در معرض شرایط آب و هوایی مختللف قرار می گیرد، ورقها باید حتما با هم همپوشانی داشته باشند. در غیر این صورت احتمال نفوذ آب و رطوبت به داخل و یا هدر رفتن انرژی داخلی به بیرون افزایش می یابد. روش چفت شدن نر و مادگی و در برخی موارد پیچ مخفی در نصب نوع سقفی پانل ها منسوخ است.

تفاوت ساندویچ پانل سقفی با ساندویچ پانل دیواری به لحاظ عایق

ساندویچ پانل های سقفی با توجه به نوع کاربردی که دارد، مستقیما در برابر متداوم عوامل جوی و محیطی قرار میگیرد. سقف نقش مهمی در سازه ها دارد. از این قدرت عایق بودن آن نسبت به نوع دیواری بسیار مهم و حایز اهمیت است.

تفاوت ساندویچ پانل سقفی با ساندویچ پانل دیواری به لحاظ مشخصات فنی

 ساندویچ پانل های سقفی و دیواری به لحاظ فنی و ابعاد نیز با هم متفاومتند. پانل های سقفی، با عرض حدود 1 متر و با طول حدود 14 الی 15 متر ساخته می شوند. ضخامت هسته مرکزی آنها با توجه به کاربرد آنها، بین 4 تا 15 سانت متغیر است. در حالی که ساندویچ پانل های دیواری با عرض مشابه اما طول کمتر تولید می شوند. ضخامت برای هر دو حدود 4 الی 15 سانت است.

تفاوت ساندویچ پانل سقفی با ساندویچ پانل دیواری به لحاظ کاربرد

همانطور که پیشتر هم گفتیم، از اسم این پانل ها می توانید کاربرد آنها را مشخص کنید. ساندویچ پانل های دیواری، ورق های 3 لایه ای هستند که با پیچ شدن در هم، دیوارهای سازه را ایجاد می کنند.  در حالی که ساندویچ پانل های سقفی، وظیفه پوشش سقف ساختمان را بر عهده دارند.

تفاوت ساندویچ پانل سقفی با ساندویچ پانل دیواری به لحاظ تنوع

تنوع طرح و رنگ در ساندویچ پانلهای دیواری بیشتر از نوع سقفی آن است. شاید یک علت آن دلیل زیبا شناسی دارد. یعنی، بیننده بیشتر آن را می بیند در حالی که سقف خانه ها از چشم افراد به دور است. اما برای سازه های فانتزی مثل برخی از مراکز خرید، آلاچیق های پارک ها و باغ ها، فرهنگ سرا ها و …. از ساندویچ پانل سفالی استفاده می شود. این ساندویچ پانل ها، نوع فانتزی پانلب های سقفی است که بر روی نما اثر گذار است.

در کل تفاوت ساندویچ پانل سقفی با ساندویچ پانل دیواری با توجه به کاربرد آنها شکل می گیرد. اما برای آنکه خرید درست و بهینه ای داشته باشید، باید به نکات خرید ساندویچ پانل ها دقت کنید. تا با توجه به تمامی تفاوت ها ایده آل ترین خرید را داشته باشید.

سایر مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

فهرست