لوگو

درز بندی ساندویچ پانل

درز بندی ساندویچ پانل

درز بندی ساندویچ پانل ها مقاومت و عدم نفوذ پذیری آنها را بیشتر می کند. همانطور که در مقاله نحوه نصب ساندویچ پانل ها گفته شد، این پانل ها به یکدیگر و در عین حال به اسکلت زیر سازی نصب و متصل می شوند. در محل نصب دو ساندویچ پانل فضایی قطعا با مساحت مویین وجود خواهد داشت که به آن درزه می گویند.

احتمال نفوذ رطوبت، آب باران و برف، هدر رفتن انرژی فضای داخلی و نفوذ هوای خارجی به فضای داخل، ورود جریان باد به داخل ساختمان به خصوص برای ساندویچ پانل های دیواری، از طریق درزه های ما بین ساندویچ پانل ها وجود دارد. از این رو بترین راهکار برای جلوگیری از این اتفاقات درز بندی ساندویچ پانل ها است.

کدام ساندویچ پانل ها باید درز بندی شوند؟

مهم نیست پانل های شما با چه هدف و کاربردی تولید و استفاده می شود. مهم این است که فراموش نکنید احتمال نفوذ آب ، جریانات جوی و آلودگی ها از مابین درزه ها وجود دارد. تمامی نقاط همپوشانی پانل های سقفی، دیواری و حتی کف ساختمان می توانند نفوذ پذیر باشند.این حالت در سردخانه ها، سوله ها، انبارها و  کانکس ها نیز وجود دارد. درز گیری و آب بندی اتاق های تمیز مورد مهمتری است که باید به آن اشاره مرد. زیرا نفوذ هر چیزی به فضای اتاق تمیز، ماهیت آن را بر هم می زند.

در زمان نصب ساندویچ پانل ها به این نکات حتما توجه کنید:

نحوه درز بندی ساندویچ پانل ها

مهم نیست ساندویچ پانل شما سقفی باشد یا دیواری. در هر صورت آببندی و درز بندی ساندویچ پانل‌ ها برای استحکام و کارایی بهتر آنها باید انجام شود. این درز بندی در مناطق اتصال دو پانل به یکدیگر و یا قسمت‌های اورلپ اجرا می شود. عموما درزه گیری به وسیله اسپری پلی یورتان، چسب پلی یورتان، چسب عایق یا ماستیک و یا نوار چسب های مخصوص انجام می شود.

روش های درز بندی ساندویچ پانل ها

اسپری پلی یورتان

از اسپری پلی یورتان عمدتا در درز گیری ساندویچ پانل های دیواری استفاده می شود. زمانی که ساندویچ پانلی را نصب کردید، محل ایجاد درزه را با اسپری پلی یورتان پر کنید. سپس، پیش از پف کردن و حجم گرفتن مواد پلی یورتان، پانل بعدی را در جای خود قرار داده و نصب می کنیم. این کار اطمینانی بر آب بندی و چسبیدن پانل ها به هم از محل درزه است. در حقیقت یک روش درز بندی ساندویچ پانل ها است.

اسپری پلی یورتان

ورق فلاشینگ

ورق‌های فلاشینگ نیز یکی دیگر از نکاتی است که باید در حین درزه گیری به یاد داشته باشید. این ورق ها به نحوی طراحی شده اند که می توانند در محل تلاقی دو پانل قرار گرفته و درزه های بین پانل ها را می پوشانند. علاوه بر این، در نمای ساختمان نیز تاثیر مثبت و جنبه زیبا سازی نیز دارند. همچنین از ورود سر و صدای فضای بیرون به داخل و یا نفوذ رطوبت و باران به داخل جلوگیری می کنند.

ورق فلاشینگ

ورق گاتر یا آب رو

ورق گاتر یا آبرو محصول دیگری است که در درز بندی ساندویچ پانل ها از آن استفاده می شود. این ورق ها عموما از جنی پلاستیک فشرده شده پی وی سی تولید می شوند و مقاومت آنها در برابر آب و رطوبت بسیار بالاست. از این رو معمولا در ساخت ناودان مورد استفاده قرار می گیرد. نام آبرو را به همین دلیل بر روی آن گذاشتند. وظیفه اصلی این ورق ها جمع آوری آب باران و هدایت آنها به سمت دیگری است تا با پانل ها تماس نداشته باشند. ورق های آب رو به صورت افقی روی کف زمین نیز به کار برده می شوند. نمونه ورق های گاتر زمینی را در حاشیه استخرها دیده اید.

ورق آبرو

چسب پلی یورتان

چسب عایق (ماستیک) یا چسب پلی اورتان که برای آب بندی تمام درزه های ساختمانی، آب بندی بتن و درز بندی ساندویچ پانل به کار می رود. قدرت چسب پلی یورتان به حدی است که بر روی ساندویچ پانل دیواری و سقفی قابل استفاده است و کارایی فوق العاده ای دارد. این چسب تمامی درزه های ما بین پنل ها را پر می کند و مقاومت آن را بالا می برد. پس از آلودگی زدایی سطح مورد نظر، برخی از افراد، از فوم اسفنجی یا پلاستوفوم استفاده می کنند. این فوم های اسفنجی عمق درزه را پر می کنند و باعث می شوند تا علاوه بر مصرف بهینه چسب ماستیک، مقاومت در برابر درزه ها افزایش یابد.

برای استفاده از این چسب، ابتدا سطح زیرین را از هر نوع آلودگی پاک کنید. در غیر این صورت آلودگی ها می توانند مانع چسبندگی اصولی ماستیک شده و پس از مدتی شرایط نفوذ عوامل خارجی مثل باد و باران به داخل ایجاد خواهد شد.

چسب پلی یورتان

فیلتر

فیلترها یکی دیگر از ابزارهایی است که برای درز بندی ساندویچ پانل ها از آن استفاده می شود. این محصولات سایز و ابعاد ظریف تر و کوچکتری دارند. از آنها برای درزگیری ساندویچ پانل‌ های سقفی استفاده می شود. این محصول به نحوی طراحی شده که در محل پیچ شدن و نقطه اتصال و همپوشانی پانل ها قرار میگیرد و آنها را می پوشاند.

در حین درز بندی حتما به این توجه کنید:

سایر مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

فهرست