لوگو

ساندویچ پانل پشم سنگ

ساندویچ پانل پشم سنگ

ساندویچ پانل های پشم سنگ، نوعی ساندویچ پانل با لایه میانی از جنس پشم سنگ هستند. این ساندویچ پانل ها به خاطر خاصیتی که دارند، در صنعت و ساخت و ساز به عنوان ساندویچ پانل های پرکاربرد شناخته شده اند.

پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ ها، الیاف در هم تنیده و شبیه به پشم شیشه هستند. این الیاف از مواد معدنی و طی فرایند های تولید، شکل می گیرند. علت نام گذاری پشم سنگها، جنس ماده اولیه آن است. ماده اصلی تولید پشم سنگ، سنگ های بازالت که یک سنگ آتشفشانی بیرونی است و عموما به رنگ سیاه در طبیعت دیده می شود. این سنگ را در دمای 1500 درجه ذوب می کنند. خمیر مذاب را با رزین و روغن های مخصوص فرم دهی ترکیب کرده و الیاف پشم سنگ را تولید می کنند. سپس طی سایر فرایندهای تولید آنها را فشرده و به شکل فوم در می آورند. بیش از 95 درصد یک پشم سنگ را بازالت تشکیل می دهد.

با توجه به ترکیبات بازالتیک سنگ مادر و میزان درصد مواد اکسیدهای دیر گداز در آن، انواع پشم سنگ ها تولید می شوند که در کارایی آن تا حدی متفاوتند.

پشم سنگ

ساندویچ‌ پانل پشم سنگ

ساندویچ پانل پشم سنگ از دو لایه پانل از جنس ورق گالوانیزه یا آلوزینک تشکیل شده که مابین آنها را فوم پشم سنگ پر می کند. خواص پشم سنگها باعث شده تا از آنها در تولید انواع ساندویچ پانل های سقفی و دیواری با ضخامت های متفاوت استفاده شود. سنگ های بازالت در برابر گرما و حرارت مقاومت بالایی دارند و به سختی ذوب می شوند. نقطه ذوب آنها بالاتر از 1300 درجه سانتی گراد است. از این رو ساندویچ پانل های پشم سنگ در مکان هایی که می بایست عایق حرارتی باشند، بیشترین کاربرد را دارند.

ساندویچ پانل پشم سنگ، نسبت به سایر مصالح مشابه خود وزن بسیار کم و نصب سریع تری دارند.

مزایای ساندویچ‌ پانل های پشم سنگ

معایب ساندویچ پانل پشم سنگ

پشم سنگ ها با توجه به ظاهر الیافی خود می توانند تا حدی خاک را جذب کنند. استفاده از پشم سنگ ( خارج از ساندویچ پانل) گرد و خاک محیط را جذب می کند. علاوه بر آن الیاف ریز و نازک  در برخی افراد به خصوص کارگران خط تولید و نصابان، باعث بروز حساسیت، بیماریهای پوستی و تنفسی می شود.

البته اطلاعات دقیقی تری از تاثیرات الیاف بازالتی بر بدن انسان وجود ندارد. اما کارشناسان معتقدند که پشم سنگ ها نسبت به پشم شیشه، مضرات و حساسیت کمتری ایجاد می کند.

پانل پشم سنگ

کاربرد ساندویچ پانل های پشم سنگ

  1. از آنجا که وزن ساندویچ پانل ها بسیار پایین است و مقاومت خوبی نیز در برابر زلزله دارند، از این رو انواع ساندویچ پانل های دیواری و سقفی، در ابعاد و مدل های مختلف تولید شده و در اختیار قرار می گیرد.
  2. به علت نقطه ذوب بالای بازالت و مقاومت ساندویچ پانل در برابر گرما و حرارت، از آنها برای پوشاندن جداره کوره ها، محیط های کارگاهی جوش کاری و سایر مکانهایی که به نوعی با آتش سر و کار دارند، استفاده می شود.
  3. همانطور که گفتیم ساندویچ پانل های پشم سنگ مقاومت بالایی در برابر ضربه و فشارهای محیط دارند. با توجه به مقاومت و فشردگی الیاف پشم سنگی، از این محصول در باشگاه های تیر اندازی، صنایع نظامی و سازه های ضد گلوله استفاده می شود.
  4. با توجه به مزیت عایق بودن در برابر صوت و صدا، از ساندویچ پانل پشم سنگ به عنوان عایق صدا در ساخت فرودگاه ها، بیمارستان‌ها، سالنهای راه آهن و مترو، آزمایشگاه ها، سقف ها و دیوارهای آگوستیک، استودیو های ضبط فیلم و صدا، سینماها،بخش هایی از اتاق تمیز و …. استفاده می کنند.
  5. با توجه به اینکه در برابر گرما، سرما و رطوبت عایق قدرتمندی است و در حفظ انرژی محیط عامل تاثیر گذاری محسوب می شود، از آنها به عنوان عایق پوششی در ساخت انواع ساختمان های مسکونی، صنعتی و اداری نیز استفاده می شود.
  6. علاوه بر تمام اینها در ساخت پالایشگاه ها، مجتمع های پتروشیمی، استودیو ها، ساخت نیروگاه ها و سازه هایی که با گلوله سر و کار دارند نیز از ساندویچ پانل پشم پشم سنگ استفاده می شود.
  7. ساندویچ پانل ها قابل شستشو هستند و از نظر حفظ بهداشت اهمیت دارند. از این رو در صنایع غذایی، ساخت سوله های تولید مواد غذایی، انبار و حتی سردخانه ها نیز استفاده می شود.

سایر مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

فهرست