لوگو

انواع سردخانه ها

انواع سردخانه ها

انواع سردخانه ها برمبنای دما

انواع سردخانه ها را می توان برمبنای دمای آن ها به سه گروه تقسیم کرد.

  1. گروه اول را سردخانه های بالای صفر درجه
  2. گروه دوم را سردخانه های دمای زیر صفر
  3. گروه سوم از سردخانه ها نیز به اصطلاح تونل انجاد نامیده شده است.

این سه گروه به منظور نگهداری موادغذایی مختلفی استفاده می شوند.

 

سردخانه مواد غذایی

از سردخانه های دمای صفر درجه عمدتاً جهت نگهداری میوه و سبزیجات استفاده می شود. علاوه بر آن محصولات لبنی و همچنین برخی داورها نیز برای نگهداری به دمای صفر نیاز دارند.

چه محصولاتی در سردخانه های دمای زیرصفر نگهداری می شوند؟

در واقع از سردخانه های زیر صفر درجه جهت نگهداری محصولاتی استفاده می شود که نیاز به یخ زدگی دارند. از جمله این محصولات می توان از گوشت، مرغ و ماهی نام بُرد. در نهایت نیز می رسیم به سردخانه تونل انجماد. این سردخانه ها دمایی بین منفی 18 تا منفی 40 سانتی گراد درجه داشته و جهت انجماد فوری محصولات مورد نیاز استفاده می شوند.

از جمله دیگر محصولاتی نیز که می بایست به شکل طولانی مدت در دمای زیر منفی 18 درجه سانتی گراد نگاه دارند می توان از بستنی نام بُرد. دلیل نگهداری برخی مواد به شکل طولانی مدت وجود برخی ترکیبات مثل خامه، چربی یا نمک می باشد.

انواع سردخانه ها بر مبنای نوع اتمسفر

این نوع از سردخانه ها بر مبنای نوع اتمسفر تقسیم بندی می شوند که مخصوص ذخیره محصولات کشاورزی هستند. این سردخانه ها توانایی کنترل گازهایی هم چون اکسیژن، دی اکسید کربن و نیتروژن را دارند. علاوه بر این دما و رطوبت نیز مشاهده و در صورت نیاز تغییر داده می‌شوند. محصولات کشاورزی خشک شده همچون دانه‌های غلات، لگوم و دانهای روغنی و همچنین میوه و سبزیجات تازه می توانند در این سردخانه نگهداری شوند.

سردخانه های کنترل اتمسفر و همچنین سردخانه های معمولی دو نوع مختلف در این گروه هستند. سردخانه های معمولی فقط دما و رطوبت را کنترل می کنند. در حالی که سردخانه های کنترل اتمسفر غلظت انواع گازها را نیز تحت نظر دارد.

سردخانه بر مبنای اتمسفر

هدف از نگهداری غلات، لگوم و دانه های روغنی در این نوع از سردخانه ها کنترل حشرات آفت است. چرا که این حشرات بدون اکسیژن یا در شرایط حضور میزان دی اکسیدکربن به میزان بالاتر از 30 درصد نمی توانند زنده بمانند. دما و رطوبت هم برمبنای زندگی حشرات آفت تنظیم می شوند. سیب و هلو نیز از جمله مرسوم ترین میوه هایی هستند که در سردخانه کنترل اتمسفر نگهداری می شوند. این کار جلو کاهش کیفیت میوه را گرفته و طول عمر نگهداری آن در سردخانه را افزایش می دهد.

تقسیم بندی سردخانه ها بر مبنای حجم و اَبعاد

این گروه بزرگترین گروه در تقسیم بندی سردخانه ها است. چرا که انواع سردخانه ها بر مبنای حجم و ابعاد به چهار نوع تقسیم می شوند:

سرد خانه اتاقی

سرد خانه متحرک

سرد خانه کانکسی

سرد خانه بزرگ صنعتی

بپردازیم به نوع اول که به آن سردخانه های اتاقی می گویند. در تصویر زیر چند نوع از سردخانه های اتاقی را مشاهده می کنید:

سردخانه یترینی

همانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید، سردخانه های اتاقی مخصوص مکان هایی هستند که محصولات قرار است به فروش برسند. می توان از رستوران ها، اغذیه فروشی ها، سالن های پذیرایی، باغ ها و غیره به عنوان مصرف کنندگان این نوع از سردخانه ها اشاره کرد. این نوع از سردخانه ها نام های متفاوتی دارند. همچون یخچال ویترینی، یخچال 650 یک درب شیشه ای یا درب استیل، بلاست چیلر، یخچال 1400 سیخ کبابی و غیره.

سردخانه های اتاقی معمولاً درون ساختمان تعبیه می شوند. از همین رو عایق کاری اطراف محفظه سردخانه به منظور جلوگیری از هدر رفتن انرژی از اهمیت بالایی برخوردار است.
عایق کاری محفظه سردخانه از طریق ساندویچ پانل صورت می گیرد. زیرا پنل ها نوعی از مصالح ساختمانی عایق جهت جلوگیری از هدررفت انرژی است. ساندویچ پانل مدل های زیادی دارد. اما بطور کلی می توان آن ها را در سه گروه ساندویچ پانل دیواری، سقفی و ساندویچ پانل سردخانه ای قرار داد. ساندویچ پانل ها با توجه به اندازه محیط انتخاب می شوند و دارای طرح ها، رنگ ها و جنس های مختلفی هستند

سردخانه های متحرک

از دیگر انواع سردخانه ها می توان به سردخانه های متحرک هستند. نام دیگر این سردخانه، سرخانه کانکسی است و مخصوص نصب در سوله و فضای باز و بسته می باشد. خود سردخانه کانکسی به سه گروه مختلف شامل ثابت، متحرک و ویترینی تقسیم می شود.

سردخانه کانکسی ثابت همانطور که اشاره کردیم در فضاهای باز و بسته نصب می شوند و نیازی به ساخت اتاق ندارند. سردخانه کانکسی متحرک همانطور که از اسمش پیداست را می توان با انواع ماشین های صنعتی همچون لیفتراک و جرثقیل منتقل کرد.

سردخانه ویترینی نیز بیشتر با اهداف زیبایی شناختی ساخته می شوند. به نحوی که محصولات در ابعاد وسیع نگهداری شده و علاوه بر آن در معرض عموم نیز قرار می گیرند.

سایر مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

فهرست