لوگو

ساندویچ پانل دیواری چیست؟

ساندویچ پانل های دیواری

ساندویچ پانل دیواری یک متریال منحصر به فرد در صنعت ساخت و ساز است که این روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده است. ساندویچ پانل های دیواری یک محصول ترکیبی عموما 3 لایه هستند که از دو لایه بیرونی و یا لایه فوم تزریق شده مرکزی تشکیل می شوند. جنس لایه های بیرونی و فوم مرکزی با توجه به کاربرد ساندویچ پانل، متفاوت است.

ساندویچ پانل‌‌های دیواری جایگزین خوب و مناسب برای مصالح سنتی و دیوارهای سنگی و آجری هستند. به خصوص در ساخت انواع انبارها، سوله ها، ساختمان های صنعتی و برخی ساختمان های مسکونی، کانکس ها و … به کار می رود.

ویژگی های ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل های دیواری

انواع ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل های دیواری، بر حسب هدف کاربردی آنها  به انواع مختلفی تقسیم می شوند. از جمله…

  1. ساندویچ پانل دیواری ساده
  2. ساندویچ پانل‌های دیواری طرح دار
  3. ساندویچ پانل‌های دیواری فایبر گلاس
  4. ساندویچ پانل دیواری ریلی
  5. ساندویچ پانل پیچ مخفی
  6. ساندویچ پانل‌هی فاق زبانه‌ای
  7. ساندویچ پانل قفل دار
  8. ساندویچ پانل دیواری گچ برگ
  9. ساندویچ پانل دیواری یک رو ورق

ساندویچ پانل دیواری ساده از دو ورق فلزی با جنس آلوزینک، گالوانیزه و آلومینیوم است. فوم آن عموما از جنس پلی اورتان است. اما می تواند از از جنس سایر فوم ها نیز باشد. این پانل ها عموما طراحی خاصی نداشته و کارایی عمومی تری دارند. پیچ های اتصال در پانل های ساده، قابل رویت است.

ساندویچ پانل های دیواری طرح دار، نوع پانل های فانتزی طرح دار هستند که عموما برای زیبایی نما و دکوراسیون داخلی کاربرد دارند. این پانلها به خاطر تنوع طرح، پاسخگوی سلایق تمام مشتریان خواهد بود. جنس ورق های آن گالوانیزه و آلوزینک است. از این رو مقاومت خوب و بالایی دارند. طرح های چوبی، آجری و حتی سنگ برای این پانلها در بازار موجود است.

ساندویچ پانل های دیواری طرحدار

ساندویچ پانل دیواری فایبر گلاس نوعی از پانل‌های ساندویچی است که یک ورق آن از جنس فایبرگلاس است. با توجه به مقاومت فایبرگلای در مقابل روطوبت، از این نوع ساندویچ پانل در محیط های مرطوب و محیط همایی که عوامل شیمیایی در آن امکان نفوذ دارند، استفاده می شود. معمولا فوم میانی آنها پلی یورتان است. این ترکیب سه لایه یک ساندویچ پانل بسیار مقاوم را ایجاد خواهد کرد. از این نوع پانل های ساندویچی در تولید کانکس، پوشش دیواری پل ها و دیوارها، استفاده در ساختمان های اداری و مسکونی به خصوص در نواحی معتدل و مرطوب استفاده می شود.

ساندویچ پانل های دیواری فایبر گلاس

این نوع ساندویچ پانل‌ها به صورت ریلی در هم چفت می شوند. یعنی نیاز به پیچ ندارند. زیر سازی آنها نیز نتفاوت است.

این نوع پانل ها طراحی متفاوت و خاصی دارند. به شکلی که محل اتصال آنها به هم مشخص نباشد. با توجه به طراحی متفاوت این نوع پانل ها، زیر سازی جهت نصب آنها نیز کمی متفاوت است. این خصوصیت تاثیر مهمی در زیبایی نما دارد. این ساندویچ پانل ها همانند سایر پانل ها سبکند و عایق خوبی محسوب می شوند. اما با توجه به خاصیت دیده نشدن پیچهای نصب، نمای شکیل تری را به بیننده القا می کنند.

این ساندویچ پانل از یک ورقه فلزی تشکیل شده و ورق سمت دیگر آن را یک ورق فویل آلومینیوم تشکیل می دهد.  برای نصب این نوع پانل ها، از زیرسازی مخصوص و سقف کاذب استفاده میشود.

از ساندویچ پانل‌های دیواری گچ برگ برای زیبا سازی نمای داخلی ساختمان استفاده می شود.این پانل ها برای پوشش های گچی ساختمان بخصوص پوشش دهی نمای داخلی ساختمان استفاده میشوند .گچ برگ ها به تنهایی قابلیت ایستایی در ساختمان را ندارند.

مزایای ساندویچ پانل دیواری

استفاده از ساندویچ پنل‌های دیواری مزایای بسیاری دارد. ویژگی های منحصر به فرد ساندویچ پانل، آن را به یک محصول پر طرفدار تبدیل کرده است. از جمله مزیت های ساندویچ پانل دیواری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بین ورق های بیرونی ساندویچ پانل دیواری ، فوم عایق قرار گرفته که متخلخل اند. بر حسب جنس فوم، درصد تخلخل متفاوت است. با ذخیره هوا در لابه لای این فضای متخلخل، این فوم ها نسبت به صوت عایق خوب و قدرتمندی می شوند. به این شکل که صدا از خارج به داخل و بلعکس منتقل نمی شود.

ساندویچ پانل دیواری یک عایق قدرتمند در برابر حرارت و آتش است. به خصوص فوم پلی یورتان و پشم سنگ درصد مقاومت بالاتری دارند. از این پانل ها در سازه های صنعتی به خصوص محیط های کارگاهی به وفور استفاده می شود.

از آنجا که ساندویچ پانل‌های دیواری به شکل ورقهای سبک تولید می شوند، حمل و جابجایی آنها بسیار راحت و آسان است. و تخلیه بار نیز خیلی زمانبر نیست. در نتیجه هزینه حمل و نقل کمتری نیز باید پرداخت کنید.

این سازه ها بر خلاف روشهای سنتی ساخت و ساز، به راحتی و در کمترین زمان ممکن نصب می شود. فقط کافیست بر مبنای مدل شان، آنها را به هم متصل کنید. از آنجا که ساندویچ پانل ها به صورت ورق های بزرگ طراحی و تولید می شوند، با توجه به مساحت ساختمان شما ظرف مدت یکی دو روز کاری، دیارهای بنا را بنا کرده اید. به زبان ساده تر در هر روز حدود 70 متر مربع از دیوار  سازه شما نصب می شود.

نصب ساندویچ پانل های دیواری

جنس ورق های ساندویچ پانل‌ها از ورق های آلوزینک و گالوانیزه و گاها آلومینیوم است. هر کدام از این فلزات به تنهایی در برابر خوردگی، زنگ زدگی، پوسیدگی و عوامل آسیب زا مقاومت بالایی دارند. از این رو در برابر خراشیدگی ها یا آب و هوای منطقه آسیب نمیبینند. طول عمر ورقهای ساندویچ پانل بسیار بالاست.

تنوع طرح و رنگ یکی از مزایای ساندویچ پانل‌های دیواری است. همانطور که در ابتدا گفته شد، ساندویچ پانل‌های دیواری بر مبنای هدف کاربردی شان، در جنس لایه ها و ضخامت در مدل های مختلف تولید می شوند. از این رو دامنه انتخابی و کاربردی آنها بسیار گسترده است. علاوه بر آن تفاوت در طرح های ظاهری و رنگ را نیز باید در نظر گرفت.

ساندویچ پانل ها عایق خوبی برای حفظ انرژی محیط هستند. با توجه به خصوصیات شان از هدر رفتن انرژی محیط به خارج یا ورود آلاینده ها به داخل جلوگیری می کنند. یک ساندویچ پانل با ضخامت 4 سانت به اندازه یک دیوار آجری 150 سانتی متری مقاومت ایجاد می کند. این تفاوت شگفت انگیز نیست؟

همانطور که گفته شد جنس ورق های ساندویچ پانل‌های دیواری، فلزی و مقاوم است. این ورقها در برابر رطوبت، سایش و شستشو بسیار مقاومند و به راحتی تمیز می شوند. همچنین مانع جذب و نفوذ آلودگی های قارچی، حشرات، باکتریایی و … هستند.

دانسیته یا چگالی، مقدار فضایی که یک جسم اشغال کند را مشخص می کند. دانسیته پایین ساندویچ پانل دیواری اثبات می کند که این پانل‌ها در ساخت و ساز فضای کمتری را اشغال می کنند. هر چه دانسیته پایین تر باشد، وزن جسم کمتر است. در نتیجه سازه هایی که با پانل های ساندویچی ساخته می شوند، وزن کمتری دارند. در نتیجه در برابر فشارهای محیطی و زلزله نیز مقاومت سازه بالاتر است.

فوم های بکار رفته در ساندویچ پانل‌های دیواری و ورق های مقاوم از این محصول یک عایق رطوبتی بسیار قدرتمند ساخته است. امکان نفوذ آب و رطوبت از دو ورق مستحکم و فوم عایق عملا امکان پذیر نیست.

در صورت خرابی این محصول یا کیفیت پایین آن، قابلیت بازیافت و اصلاح آن وجود دارد. این یکی از منحصر به فرد ترین ویژگی این محصول است.

قابلیت بازیافت ساندویچ پانل های دیواری

چنانچه مجبور به جابجایی از یک نقطه جغرافیایی به نقطه دیگر شدید، می توانید به راحتی پنل‌ها را از هم جدا کرده و در نقطه ای دیگر به هم متصل کنید و سازه را در مکانی دیگر از نو بسازید.

هزینه برای کارفرما بسیار مهم است. ساخت سازه با ساندویچ پانل علاوه بر صرفه جویی در زمان، هزینه ساخت و ساز نیز تا حد زیادی کاهش می یابد. علاوه بر آن با ایجاد یک سازه بهینه از پرداخت هزینه های جانبی مربوط به حفظ انرژی یا هزینه های تعمیرات به شدت کاسته خواهد شد.

کاربرد ساندویچ پانل‌های دیواری

از پانل های دیواری در ساخت انواع سازه های صنعتی، کارگاهی، کارخانه ها، دامداری و مرغداری ها، سردخانه ها، ساختمانهای اداری، تجاری و مسکونی، اتاق تمیز، سوله ها، باشگاه های ورزشی و … استفاده می شود. البته با توجه به هدف سازه و منطقه جغرافیایی، کارفرما می تواند یکی از مدلهای متنوع را انتخاب کند.

به شما پیشنهاد می کنیم پیش از خرید ساندویچ پانل دیواری، حتما با کارشناسان با ما تماس بگیرید.

سایر مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

فهرست