لوگو

کاربرد ساندویچ پنل سقفی

کاربرد ساندویچ پنل سقفی

کاربرد ساندویچ پانل سقفی در معماری جدید بسیار زیاد است. در گذشته برای ساخت سقف و دیوار ساختمان­‌ها از انواع سنک، آجر و چوب و… استفاده می­شد که برای اتصال و درزگیری نیاز به مواد ترکیبی مثل سیمان و… داشت. اما امروزه برای عایق بندی صدا، ذخیره انرژی و… از ساندویچ پنل‌ها استفاده می­شود. در ابتدا از این محصول فقط در ساخت وسائل نقلی‌ه­ای مثل قطار و هواپیما استفاده می­شد. اما با پیشرفت چشمگیر ساندویچ پنل­‌ها به لحاظ ظاهر و کیفیت و همچنین قابلیت انعطاف پذیری آن، علاوه بر اینکه استفاده از آن در ساختمان‌های مسکونی بسیار رونق پیدا کرده، استفاده در صنعت نیز جایگاه ویژه­ای دارد.

ساندویچ پانل جدار پانل محصولی متشکل از دو یا چند لایه به هم فشرده است. عموما یک لایه از جنس عایق، در هسته و مرکز محصول با چسب به دو لایه فلزی (یا غیر فلزی) متصل است. در واقع دو لایه فلزی مثل یک ساندیچ، لایه عایق ( لایه مرکزی) را بین خود احاطه کرده و به همین دلیل از لفظ ساندویچ پنل استفاده می­شود.

لایه عایق عموما از جنس پشم شیشه، پشم سنگ، پلی استایرن و پلی اورتان تولید می­شود و از نفوذ سرما، گرما، رطوبت، و حتی صدا جلوگیری می­کند. ورق­هایی که لایه عایق یا لایه مرکزی را احاطه کرده اند عموما از جنس آلومینیوم، آلوزینک، گالوانیزه، فویل آلومینیوم و یا کاغذ کرافت است.

بر اساس کاربرد ساندویچ پانل‌‌ها، آنها را به دو شکل ارائه می‌­دهند:

• ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل دیواری

در این مقاله قصد داریم تا کاربرد ساندویچ پانل سقفی را بررسی کنیم:

ساندویچ پانل‌­های سقفی، نوعی سقف پیش ساخته مدرن است که به عنوان یک جسم یکپارچه، مستقیما بر روی پایه‌­های آهنی یا فولادی نصب می‌شود. عموما از 3 لایه تشکیل شده است. 2 لایه فلزی، لایه مرکزی از جنس پلی اوریتان را احاطه کرده و به آن چسبیده‌اند.

مزایای کاربرد ساندویچ پنل سقفی، از آن یک محصول منحصر به فرد ساخته است و بسته به نوع نیاز در انواع مختلف تولید و عرضه می‌گردد.

بد نیست که بدانید، با توجه نوع و جنس ورق به کار رفته در لایه‌ها، نوع ساختار و بر اساس کاربردهای ساندویچ پانل ، به چند مدل تقسیم می‌شوند.

انواع ساندویچ پنل بر اساس ساختار

  1. ساندویچ پانل سقفی ذوزنقه دو ورق گالوانیزه
  2. ساندویچ پانل شادولاین 3گام و 5گام
  3. ساندویچ پنل سقفی یک رو ورق یک رو کاغذ
  4. ساندویچ پنل سقفی یک رو ورق یک رو فویل آلومینیوم
  5. ساندویچ پنل سقفی دو رو ورق آلوزینک
  6. ساندویچ پانل سقفی ساده
  7. ساندویچ پانل سقفی پیچ مخفی
  8. ساندویچ پانل سقفی طرح سفال

بر اساس نوع و کاربرد ساندویج پانل های سقفی ، در سقف انواع سازه‌­های پیش‌ساخته، منازل و ویلاسازی، سردخانه‌­ها و صنایع برودتی، سالن‌ها و اماکن ورزشی، سوله‌­سازی، انبارها و کانتینرهای حمل و نقل مورد استفاده قرار می­‌گیرد. ضخامت این مصالح با توجه به شرایط آب و هوایی و مکان مورد نظر تعیین می‌­شود.

کاربرد ساندویچ پانل سقفی را با توجه به اسم پانل می­‌توان حدس زد. این نوع ساندویچ پانل، در قسمت سقف ساختمان‌ها و سازه‌ها استفاده می‌شود. عموما سقف‌­ها بیش از سایر قسمت‌­های ساختمان تحت تاثیر عوامل مختلف محیطی و فرسایشی قرار می­‌گیرند. از این رو جنس ورق ساندویچ پانل اهمیت پیدا می‌کند.

هرچند با توجه به اقلیم منطقه و شرایط محیطی، نوع ساندویچ پنل را تعیین می­‌کنند. اما تمامی ساندویچ پنل­‌ها نسبت به مصالح سنتی، مقاوم­تر و کارامدتر ظاهر شده‌­اند. علاوه بر آن به علت عایق بودن، وزن سبک و حمل و نقل راحت در کنار سایر مزایا و کاربردهای ساندویچ پانل، در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی و صنعتی مورد توجه سازندگان قرار گرفته­‌اند.

مزایا و کاربرد ساندویچ پانل سقفی در ساختمان سازی

همچنین

مزایا و کاربرد ساندویچ پانل سقفی در صنعت و مشاغل

از جمله کاربردهای ساندویچ پانل سقفی در سازه‌­های صنعتی می­‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. اصلی‌­ترین کاربرد ساندویچ پانل سقفی، استفاده از آن در ساخت سقف کارخانجات، ساختمان­‌ها و کارگاه­های صنعتی است.
  2. علاوه بر آن کاربرد ساندویچ پانل در سقف انواع سوله­‌ها، باشگاه‌­های ورزشی، سقف انبارها، پارکینگ­‌ها، برخی از سالن‌های نمایش، سالن‌های همایش در دانشگاه‌ها وسقف نمایشگاه‌های موقتی کاملا مشهود است.
  3. به عنوان بهترین عایق صوتی در استودیوهای صدابرداری قابل ستفاده است.
  4. در ساخت برخی از تابلوهای تبلیغاتی و ماکت‌ها استفاده می‌شود. فضاسازی برای تبلیغات با ساندویچ پانل‌ها عالیست.
  5. به عنوان یک سقف عایق در هر صنعتی کاربرد دارد.
  6. علاوه بر سقف سازه‌های مسکونی، برای ساخت فضاهای موقتی، جایگاه‌های پلیس، ایستگاه‌های اتوبوس و یا ساخت فضاهای دکوری، یک ایده عالی است.
  7. استفاده در سردخانه‌ها
  8. استفاده در سقف انواع اتاق تمیز
  9. استفاده در سقف مراکز خرید، سقف آلاچیق­‌های مسکونی و آلاچیق­‌های تفریحی و ….

بر مبنای کاربرد ساندویچ پانل سقفی، این محصول به چند مدل تقسیم می شوند:

  1. ساندویچ پنل سقفی دو رو ورق
  2. ساندویچ پانل سقفی یک رو ورق یک رو کاغذ کرافت
  3. ساندویچ پانل سقفی یک رو ورق یک رو فویل آلومینیوم

کاربرد ساندویچ پانل سقفی دو رو ورق و مشخصات فنی آن:

ساندویچ پانل سقفی دورو ورق ، عمومی­ ترین شکل ساندویچ پانل در بین مدل­های مختلف آن است و از تزریق عایق پلی یورتان و یا عایق پلی استایرن در بین دو ورق فلزی تشکیل شده و با هم یکپارچه می­شوند. جنس لایه فلزی می­تواند آلومینیوم، گالوانیزه و یا آلوزینک ( ترکیب فولاد و آلومینیوم) می­باشد و در ضخامت­های متفاوت بین 4 تا 12 سانتی­متر تولید می شوند.

از مزایای کاربرد ساندویچ پانل سقفی دو رو ورق می‌توان به مقاومت در برابر عوامل محیطی از جمله باد، باران و نور خورشید، حمل و نقل و نصب آسان، مقاوم در برابر حریق و حرارت، مقاومت در برابر نیرو و وزن­های بیشتر و …. اشاره کرد.

کاربرد ساندویچ پانل یکرو ورق یکرو کاغذ کرافت

ساندویچ پانل یکرو ورق یکرو کاغذ کرافت یک ساندویچ پنل دو لایه است. یک لایه آن در یک سمت از ورق گالوانیزه یا آلوزینک و یا آلومینیوم تشکیل شده و سمت دیگر آن با کاغذ کرافت پوشیده می­‌شود. این محصول نسبت به سایر ساندویچ پنل­‌های سقفی سبک‌تر با ضخامت و مقاومت کمتر است. در نتیجه به لحاظ مالی نیز استفاده از آن ارزان­‌تر و بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

استفاده در سقف کاذب یکی از بهترین کاربردهای ساندویچ پانل یک رو ورق و یک رو کاغذ است. چون از قسمت بیرونی دارای ورق 0.5 رنگی و از قسمت زیر فویل آلومینیومی و یا کاغذ تشکیل شده و پس از آن سقف کاذب اجرا خواهد شد و دیدی نسبت به آن وجود ندارد .

ساندویچ پانل­‌های یک رو ورق مقاومت کمتری نسبت به پانل‌­های دورو ورق دارد. اما به خاطر قیمت مناسب­‌اش مورد توجه بسیاری از سازندگان قرار گرفته است. البته پانل‌­های یک رو ورق محدودیت‌­هایی نیز دارند که می‌­توان به عدم فرم دهی ساندویچ پانل بصورت منحنی اشاره نمود .

کاربرد ساندویچ پانل یکرو ورق یکرو فویل آلومینیوم

ساندویچ پانل یکرو ورق یکرو فویل آلومینیوم آلومینیوم، یک ساندویچ پنل دو لایه است. یک لایه آن در یک سمت از ورق فلزی تشکیل شده و سمت دیگر آن با یک مدل فویل آلومینیومی پوشیده می­‌شود. عایق پلی یورتان به آن تزریق می‌شود و ضخامت کلی آن 1 تا 2 سانتی‌متر است.

جنس فویل آلومینیومی می­‌تواند متفاوت باشد. ساندویچ پانل سقفی یک رو ورق یک رو فویل آلومینیوم را به چند دسته تقسیم کند:

فویل آلومینیوم امباس که متشکل از حدود 70 % آلومینیوم خالص است. مقاومت بالا و رفلاکس نور خوبی دارد. جنس ورق در ساندویچ پانل سقفی یک رو ورق یک رو فویل آلومینیوم، ورق گالوانیزه، آلومینیوم و یا آلوزینک است. با تنوع رنگی و در ضخامت­ 25 میکرون تولید می­‌شود.

فویل آلومینیوم مصلح که از ترکیب یک لایه ورق آلومینیوم، یک لایه پلاستیک، یک لایه کاغذ و یک لایه الیاف شکل می گیرد. این محصول در برابر حرارت مقاوم است.

به طور کل ساندویچ پانل سقفی یک رو ورق یک رو فویل آلومینیوم در برابر حرارت، حریق، به شدت مقاوم است. و عایق رطوبتی محسوب می­شود. همچنین دچار  خوردگی، پوسیدگی و زنگ زدگی نمی­شود. مقاومت شیمیایی بالایی دارد و قابل شستشو است. از این رو در اجرای سقف­های کاذب، انبارها، سوله سازی، سردخانه­ها و ساختمان­های پیش ساخته کاربرد دارد.

سایر مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

فهرست