لوگو

کانکس ساندویچ پانل

کانکس ساندویچ پانل

کانکس ساندویچ پانل ، یکی از انواع کانکس‌ها است که بدنه آن از ساندویچ پانل ساخته شده باشد. این کانکس ها برای کاربردهای متعددی قابل استفاده اند. کانکس ها اتاقک های قابل سکونتی هستند که انواع مختلفی دارند. هرکدام از آنها به دو گروه ثابت و متحرک تقسیم می شوند.

ویژگی های کانکس ساندویچ پانل

هر کانکسی که سقف، کف و یا دیوارهای آن از ساندویچ پانل پوشیده شده باشد، کانکس ساندویچ پانل است. مهمترین مزایا و ویژگی این نوع کانکس‌ها این است که:

  1. عایق حرارتی بسیار خوب و مقاومی هستند. بدان معنی که برای استفاده در محیط های سخت اقلیمی که آب و هوای خیلی سرد یا خیلی گرمی دارند، بسیار مناسب است. و دمای محیط داخل را حفظ می کند.
  2. تمام بدنه این کانکسها می تواند از پانل ساندویچی پوشیده باشد و یا تنها بخشی از آنها از این محصول پوشیده شود.
  3. با توجه به ویژگی های ساندویچ پانل، این کانکس ها در برابر عوامل محیطی و حوادث احتمالی مقاوم ترند و کمتر دچار آسیب دیدگی خواهند شد.
  4. به لحاظ ایمنی و حفظ بهداشت، بهترین انتخاب در میان سایر کانکس ها هستند.

مشخصات فنی کانکس ساندویچ پانل

  1. جنس ورق های ساندویچ پانلها عمدتا از نوع ورق آلوزینگ، گالوانیزه و آلومینیوم است.
  2. ضخامت ورق ها با توجه به کاربرد کانکس متفاوت است و می تواند بین ۰/۵ الی ۰/۷ میلیمتر تولید شود.
  3. فوم به کار رفته در ساندویچ پانل کانکسی غالبا از جنس فوم های پلی اورتان سخت با دانسیته حدود ۴۰ کیلوگرم بر متر مکعب است. اما ساندویچ پانل هایی با فوم پشم شیشه، پلی استایرن یا فوم XPS نیز در ساخت کانکس استفاده شده است. این فومها بین دو ورق فلزی تزریق می شوند.
  4. ضخامت بدنه کانکس با توجه به کاربرد آن بین ۴ الی ۲۵ سانتی متر متغیر است.
  5. رنگ بندی ساندویچ پانل ها عامل مهمی در تغییرات ظاهری و رنگی آنها به شمار می رود. کانکس های ساندویچ پانل بع رنگ های سفید، آبی، قرمز، نقره ای، طوسی، کرم، سبز، یشمی، زرد، بنفش تولید می شوند.

موارد مورد استفاده از کانکس ساندویچ پانل:

از کانکس‌های ساندویچ پانلی برای ساخت اتاقک نگهبانی ساختمانها، قسمت هایی از دفاتر کاری، محل استراحت و خواب کارگران غیر بومی، محل اقامت های موقت ( به عنوان مثال اقامت زلزله زدگان کرمانشاه در سال 97) ساخت سرویس بهداشتی های جاده ای، نمازخانه های جاده ای، مراکز امداد و بیمارستان جاده ای، اتاقک های پلیس و راهداری، سردخانه ها، کانتینرها و …. استفاده می شود.

کانکس پانلی

انواع کانکس ساندویچ پانل

کانکس‌های ساندویچ پانلی نیز به 2 گروه کانکس‌های ثابت و متحرک تقسیم می شوند.

  1. کانکس های پانلی ثابت:

این نوع کانکسها برای مدت طولانی در یک مکان فیکس شده و نیاز به جابجایی ندارند.

  1. کانکس های پانلی متحرک:

این نوع کانکسها قابلیت جابجایی دارند و می توان به راحتی در هر زمانی که بخواهید آنها را جابجا کرد. کانکس های متحرک عمدتا چرخدارند و با هول دادن هم جابجا می شوند.

کانکس-ساندویچ-پانل-متحرک

چرا کانکس ساندویچ پانل؟

عایق حرارتی قدرتمند اند و انرژی حرارتی محیط داخل را به خوبی حفظ می کنند.

  1. ایمنی بیشتری دارند
  2. طول عمر مفید بالاتری دارند.
  3. به لحاظ بهداشتی و نظافت استاندارد تر و بهترند.
  4. صرفه جویی در هزینه های جانبی ( مثل تعمیرات، نظافت و هزینه های انرژی ساختمان)
  5. از ایجاد حساسیت های ناشی از لایه دیوار پوش جلوگیری می کند.
  6. مورد تایید جامعه بین المللی است.

کانکس ساندویچ پانل چه تفاوتی با کانکس‌های معمولی دارد؟

تفاوت کانکس ساندویچ پانل با کانکس‌های دیگر در جنس ورق ها، نوع فوم و عایق بندی آن است. ساندویچ پانل‌های کانکسی از دو لایه ورق گالوانیزه با فوم میانی پلی یورتان تشکیل می شوند. ( ممکن است نوع فوم تغییر کند). اما در سایر کانکس های معمولی یک لایه ورق گالوانیزه است و جنس ورق داخلی عمدتا نوعی دیوار پوش (کامپوزیت خارجی و حتی در داخل کانکس از نمای های mdf و pvc) است. برای فوم میانی نیز  از فوم پلی استایرن (یونولیت) استفاده می شود. از این رو مقاومت کانکس‌های ساندویچ پانلی خیلی بیشتر است و عایق حرارتی کارامدی محسوب می شوند.

نکاتی که برای انتخاب کانکس ساندویچ پانل یا معمولی باید بدانیم:

پیش از خرید و انتخاب نوع کانکس ساندویچ پانل به نکاتی باید توجه کرد. همچنین باید بدانید کانکسی با بدنه ساندویچ پانل می خواهید یا نوع معمولی.

پیش از هر چیز بابد بدانیم از ان کانکس برای چه کاری می خواهیم استفاده کنیم. همانطور که گفتیم، کانکس‌های ساندویچ پانلی از دو ورق گالوانیزه با فوم مقاوم پلی یورتان تشکیل شده است. این ترکیب پانلی، یک پوشش عایق مطمئن ایجاد می کند. به عنوان مثال برای استفاده از سرخانه می توان با خیال راحت آن را اانتخاب نمود. زیرا هیچ راهی برای نشت سرمای فضای داخل به خارج وجود ندارد و شما یک فضای یخچالی مطمئن خواهید داشت.

باید بدانیم از این کانکس در چه منطقه ای قرار است استفاده شود. قطعا در مناطقی که بارش و باد بیشتر است استفاده از کانکس معمولی توصیه نمی شود. زیرا با توجه به جنس ورقه ها و فوم میانی، احتمال آسیب پذیری و نفوذ آب به داخل کانکس بیشتر است.

امنیت موضوع قابل تاملی برای انتخاب کانکس است. کانکس معمولی اسکلتی با تعداد ستون های بیشتر دارد. اسکلت بندی از یک شبکه مش با پروفیل‌های آهنی ساخته می شوند. سپس ورق های بدنه خارجی روی آنها با پیچ یا پرچ نصب می گردد. در حالی که کانکس های پانلی از ورق های بزرگ گالوانیزه با فوم تزریقی تشکیل شده اند و در هنگام نصب و اجرا پانل ها در منار هم قرار گرفته و چفت می شوند. در واقع اسکلت بندی مقاومتری ندارند.

کانکس ساندویچ پنلی

از آنجا که ساندویچ پانل ها از دو سمت داخلی و خارجی از ورق گالوانیزه تشکیل شده اند، در برابر اتفاقات احتمالی مثل خراشیدگی ها، ضربه، سایش، پوسیدگی و زنگ زدگی کاملا مقاوم است. در نتیجه مقاومت بیشتری نسبت به نوع معمولی خود دارد.

تفاوت دیگر این دو سازه در قیمت آنها است. کانکسهای ساندویچ پانلی قیمت بالاتری نسبت به نوع معمولی دارد. دارد البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که نوع معمولی انواع مختلفی دارد. برخی از کانکس‌های معمولی از نوع ساندویچ پانلی گرانتر هستند.

کانکس های معمولی با توجه به نوع اسکلت بندی و وجود پروفیل ها از نوع پانلی سنگین تر هستند. حتما در زمان انتخاب کانکس به این موضوع توجه کنید که سازه قرار است در کجا قرار بگیرد.

سایر مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

فهرست